نوشته شده توسط : خانم نظری

یك متخصص گیاهان دارویی با بیان این‌‌كه درمان سرماخودگی توسط پزشكان به ‌صورت علامتی انجام می‌شود، گفت: درمان علامتی به‌ معنای درمان قسمت‌های مختلفی از بدن است كه در بیماری سرماخوردگی درگیر می‌شود مانند درمان سرفه، آبریزش بینی، تب كه این نوع درمان با داروهای گیاهی نیز امكان‌پذیر است.

 دكتر علیرضا یزدی‌نژاد  خاصیت ضدباكتری گیاه آویشن را یادآور شد و افزود: این گیاه در درمان سرفه‌های خشك مورد استفاده قرار می‌گیرد كه در حال حاضر نیز فرآورده‌های مختلفی از آن در داروخانه‌ها موجود است. وی، بوی معطر این گیاه را دلیل بر حفظ خاصیت آن دانست و اظهار كرد: البته استفاده از این گیاه در زنان باردار ممنوع است و در زنان شیرده و كودكان زیر 2 سال نیز باید با احتیاط مصرف شود.

یزدی‌نژاد گیاه ختمی را از دیگر گیاهان موثر در درمان سرفه‌های خشك سرماخوردگی نام برد و اضافه كرد: افراد می‌توانند به‌صورت دم‌‌كرده یا جوشانده از این گیاه استفاده كنند و قرص مكیدنی آن نیز در داروخانه موجود است.

وی افزود: البته استفاده از این گیاه یا شكل دارویی آن در افراد دیابتی توصیه نمی‌شود، چرا كه استفاده از آن، قندخون را افزایش می‌دهد. این متخصص گیاهان دارویی، گیاه 4 تخم را كه تركیبی از بالهنگ، قدومه شیرازی و صمغ گیلاس و آلبالو است روش دیگری در درمان سرفه‌های خشك معرفی كرد.

تقویت سیستم ایمنی با كتیرا و سرخارگل

وی همچنین گیاه كتیرا و سرخارگل را از گیاهان دارویی نام برد كه موجب تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند و افزود: این دو نوع گیاه با افزایش تولید گلبول‌های سفید و تقویت فعالیت گلبول‌های سفید بدن سیستم ایمنی را تقویت می‌كنند. گیاه كتیرا بومی ایران است و در بازار نیز به ‌صورت خشك یافت می‌شود، ولی با توجه به این‌ كه سرخارگل بومی ایران نیست به‌ صورت آزاد در بازار یافت نمی‌شود، افراد می‌توانند آن را به‌ صورت قرص از داروخانه‌ها تهیه كنند.

یزدی‌نژاد با اشاره به خاصیت تب‌‌بری گیاه پرسیاوش در درمان سرماخوردگی اظهار كرد: پرسیاوش گیاه حساسی است و با گذشت 6 ماه از زمان جمع‌آوری آن، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

دارچین؛ ادویه شفابخش
دارچین در درمان سرماخوردگی، سوء هاضمه و گرفتگی عضلات موثر است.به گزارش ایسنا، در طب سنتی چین از دارچین به عنوان یك سوپر دارو برای درمان مشكلاتی چون سرماخوردگی، سوء‌هاضمه، گرفتگی عضلات و همچنین افزایش سطح انرژی و بهبود گردش خون استفاده می‌شود. به گفته متخصصان، مصرف یك دوم قاشق چایخوری دارچین در روز میزان كلسترول بد خون را كاهش می‌دهد.

دارچین با پایین آوردن قند خون و افزایش میزان تولید انسولین در بدن به درمان دیابت نوع دوم كمك می‌كند. دارچین خاصیت ضد قارچی دارد و هاگ قارچ‌ها نمی‌توانند در محیطی كه دارچین هست، تكثیر شوند. این ادویه همچنین تكثیر سلول‌های سرطان‌های خون و غدد لنفاوی را كاهش می‌دهد.
دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می‌كند، تركیب دارچین با عسل نیز برای بهبود درد آرتریت مفید است. بعلاوه افزودن دارچین به غذا مانع از رشد باكتری‌ها و فاسد شدن غذا می‌شود و می‌توان از آن به عنوان یك نگهدارنده طبیعی غذا استفاده كرد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : خانم نظری

مركز پزشكی پن استیت میلتون هرشی در مقاله‌ای اعلام كرد كه چگونه می‌توان عارضه كبد چرب را كنترل و درمان كرد و یا حتی از بروز آن پیشگیری كرد.

به گزارش سایت هلت دی، در این مقاله آمده است: اگر كبد چرب ناشی از سوء تغذیه باشد، می‌توان با دنبال كردن رژیم ریز مغذی‌ها و مكمل‌های ویتامینی این مشكل را برطرف كرد. در صورت
پیشرفت چربی كبدی ممكن است پیوند كبدی مورد نیاز باشد.

مصرف یك رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به كاهش خطر بروز چربی كبدی كمك كند. همچنین عدم مصرف الكل راهكاری مناسب برای جلوگیری از بروز چربی كبدی است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , بیماری , پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : خانم نظری

مصرف هم زمان بعضی از مواد غذایی با یکدیگر می تواند بسیار مضر باشد و حاصل آن تولید اخلاط زاید در بدن می باشد که گاهی تاثیرات این تداخلات در چندین سال بعد به صورت بیماری های مختلف و صعب العلاج بروز خواهد کرد.به عنوان مثال حکمای طب ایرانی معتقدند که مصرف هم زمان موارد ذیل باعث تولید اخلاط خام در بدن شده و تولید بیماری کرده، مثلاً مصرف ماست با هر نوع و هر مقدار گوشت باعث لکه های پوستی و مصرف سرکه یا انواع شور و ترشی که با سرکه ساخته می شود همراه با برنج باعث کولیت و درد شکم می شود که ممکن است این بیماری ها حاصل عدم رعایت این مطالب در طول چندین سال باشد. بنابراین از خوردن هم زمان ترکیبات مواد غذایی که در هر ردیف از جدول ذیل ذکر شده است، جداً خودداری نمایید.



:: موضوعات مرتبط: تناسب اندام , بیماری , پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : خانم نظری

مغز انسان با دوازده میلیارد یاخته عصبی و چند برابر این تعداد یاخته‌های پشتیبانی موسوم به نوروگلیا و تعداد بی‌نهایت ارتباط بین سلول‌ها، پیچیده‌ترین آفریده خداوندی است.
این مغز پیچیده، تعادل جسم و روان را برقرار می‌کند و موجب ارتباط انسان با محیط اطراف خود و انسان‌های دیگر می‌شود.

به این ترتیب توجه به مغز و دستگاه عصبی مرکزی به معنی توجه به کل وجود ماست.آسیب‌هایی که مغز را تهدید می‌کند یا بیرونی یا درونی است. توجه به پرهیز از حوادث و مخاطراتی که منجر به ضربه مغزی می‌شود ضروری است. زندگی سالم و پرهیز از رفتارهای خطرناک همچون رانندگی‌کردن با بی‌احتیاطی از آسیب‌های بیرونی به مغز می‌کاهد.

برخی عوامل بیرونی هم به طور غیرمستقیم بر مغز تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، سیگار کشیدن با عوارضی چون کاهش میزان اکسیژن خون، بیماری‌های ریوی و قلبی و بدخیمی‌ها همراه است که بر مغز هم تأثیر می‌گذارند. بی‌توجهی به رژیم غذایی صحیح و ورزش نکردن باعث افزایش بیماری‌ در رگ‌های بدن به علت بالا بودن چربی‌ها و قندخون می‌شود که موجب تخریب و گرفتگی رگ‌های مغز هم ‌می‌شود و کارکرد آن را به صورت عمومی یا موضعی مختل می‌کند.

برخی عوامل از درون بر مغز تأثیر آسیب‌شناختی می‌گذارد. برای نمونه، افزایش فشار خون شریانی خطر حوادث عروقی مغز و سکته‌های مغزی را می‌افزاید و علاوه بر ایجاد ضایعات موضعی نظیر اشکال در تکلم یا فلج بخشی از بدن ممکن است منجر به زوال عقل شود. توجه به فشار خون و کنترل آن، اجتناب از سیگار و ورزش کردن سبب پیشگیری از آن می‌شود.

عامل دیگری که در نابودی مغز به‌طور مستقیم تأثیر دارد بیماری آلزایمر است. علت اصلی این بیماری معلوم نیست ولی وراثت، استفاده کم از ظرفیت مغزی و ضربه‌های وارد به جمجمه در بروز آن دخیل دانسته شده است. استرس (فشار روانی) شدید یا مزمن، تشنج‌های کنترل نشده، و روانپریشی حاد کنترل نشده هم در کاهش تعداد یاخته‌های عصبی مؤثر شناخته شده‌اند.

گرچه میزان کمی استرس (فشار روانی) نقش مثبتی در تشویق انسان به تحریک و فعالیت و پیشرفت دارد اما فشار روانی شدید یا دراز مدت سبب صدمه به دستگاه عصبی مرکزی و مرگ سلول‌های مغزی می‌شود که ضرورت کاهش فشارهای روانی را گوشزد می‌کند.

در بیماری صرع نیز در صورت عدم کنترل، هر بار حمله بالینی صرع منجر به مرگ تعدادی از یاخته‌های عصبی می‌شود. در سال‌های اخیر معلوم شده است که حملات حاد روانپریشی نیز موجب مرگ تعدادی یاخته‌های عصبی می‌شود به نحوی که در صورت تداوم و تکرار این حملات، آن اندازه یاخته عصبی باقی نمی ماند که داروهای ضدروانپریشی بر آنها اثر کند.مجموعه این عوامل روشن می‌کند که برای حفاظت از مغز، که ما را قادر به درک وجود واجب الوجود می‌کند، زندگی سالم و پیشگیری از مخاطرات، کاهش فشار روانی و تشخیص و درمان فوری بیماری‌های اعصاب و روان ضرورت تام دارد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : خانم نظری

آیا خوردن صبحانه مفصل به کاهش وزن کمک می کند، یا بهتر است از صبحانه خوردن صرف نظر شود؟
 
اطلاعات موجود گیج کننده هستند، اما پژوهش جدیدی که در مجله Nutrition Journal چاپ شده است، تکلیف این گزارشات ظاهراً متناقض را روشن می کند.

دکتر ولکر شوسزیارا از مرکز پزشکی تغذیه الس ـ کرونر ـ فرسنیوس مطالعه ای بر روی بیش از ۳۰۰ نفر انجام داد و از آنها خواست آنچه در طول روز می خورند را یادداشت کنند.

در این گروه، گاهی افراد صبحانه مفصل می خوردند، گاهی یک صبحانه کوچک و گاهی هم اصلا صبحانه نمی خوردند.

شوسزیارا می گوید: «نتایج مطالعه نشان داد که اشخاص صرف نظر از آنچه در وعده صبحانه خورده بودند، ناهار و شام یکسان می خوردند.» این بدان معنی است که یک صبحانه مفصل (که به طور متوسط ۴۰۰ کیلوکالری بیش از صبحانه کوچک انرژی دارد)، باعث افزایش کالری وارد شده به بدن به میزان حدود ۴۰۰ کیلوکالری در طول روز می شود. تنها تفاوت مشاهده شده این بود افرادی که صبحانه مفصلی خورده بودند، میان وعده صبحگاهی را از برنامه غذایی خود حذف می کردند.

اما این برای خنثی کردن کالری اضافه ای که مصرف کرده بودند کافی نبود. این مطالعه، صحت پژوهش های قبلی که معتقد بودند خوردن صبحانه مفصل باعث کاهش مجموع کالری دریافتی در طول روز می شود را زیر سوال برد و نشان داد این اطلاع گمراه کننده است.

پژوهش های قبلی فقط به نسبت کالری دریافتی از طریق صبحانه به کل کالری دریافتی روزانه توجه می کردند، در حالی که مطالعه شوسزیارا نشان می دهد این نسبت بیشتر توسط افرادی تحت تأثیر قرار می گیرد که در طول روز مقدار کمتری می خورند.

به عبارت دیگر، صبحانه این افراد نسبتا ـ و نه لزوما ـ مفصل تر بوده است.

بنابراین به نظر می رسد هیچ معجزه ای در کار نیست و متأسفانه برای کاهش وزن، خوردن صبحانه مفصل باید از طریق کمتر خوردن در طول روز جبران شود.

توصیه های منابع پزشکی برای کاهش وزن عبارتند از: کنترل میزان کالری دریافتی، کم کردن میزان چربی و شکر مصرفی و مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز.

 



:: موضوعات مرتبط: تناسب اندام , تناسب اندام , پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : خانم نظری

سکسکه ناشی از انقباض دیافراگم، پرده عضلانی درون قفسه سینه است که نقش مهمی در تنفس دارد.در هنگام دم یا فروبردن هوا دیافراگم منقبض و در هنگام بازدم یا بیرون دادن هوا دیافراگم شل می‌شود.

سکسکه یک فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیرارادی در دیافراگم است.

معده‌ مملو از غذا می‌تواند دیافراگم را تحریک کند و باعث رشته‌ای از سکسکه‌ها شود.ورزش یا استرس نیز می‌توانند حمله سکسکه را برانگیزند. اما سکسکه اغلب بدون علت مشخصی رخ می‌دهد.

یک فرضیه این است که سکسکه ممکن است بازمانده‌ای از یک بازتاب ابتدایی مکیدن – مربوط به دوران نوزادی- باشد. سکسکه هر کارکردی که در قدیم داشته، در زندگی امروز بیشتر  آزارنده است و هر کسی مدعی است که راه علاجی برای آن سراغ دارد.
شیوه‌‌هایی از نگهداشتن نفس،ترساندن ناگهانی،مکیدن قند، نوشیدن آب در حالت وارونه یا حتی انجام دادن ملایم مانور هیلمیک که در اصل برای خارج کردن لقمه گیر کرده در گلو به کار می‌رود.

بسیاری از این اقدامات در واقع به علت متوقف‌کردن موقت ریتم تنفس موثر واقع می‌شوند.

 



:: موضوعات مرتبط: بیماری , پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد